Praga RN (Rychlý Nákladní, též lidově nazývaný ,,ERENA“) byl střední nákladní vůz vyráběný automobilkou Praga již od roku 1933. Na podvozcích Praga RN vzniklo několik různých typů hasičských vozidel, lišících se provedením nástavby a výkonem čerpadla. Náš vůz Praga RN, s hasičskou nástavbou AS 16, byl vyroben po válce roku 1946. AS 16 (automobilová stříkačka) je hasičské vozidlo, opatřené uzavřenou skříňovou nástavbou smíšené konstrukce. Vozidlo je určeno k přepravě hasičského družstva a hasebním zásahům, za využití vnějšího zdroje vody. Je vybaveno čerpadlem umístěným v přední části vozu před motorem. Odstředivé třístupňové čerpadlo je poháněno od klikového hřídele motoru, náhonem přes kardan. Maximální průtok dosahuje 1 600 l/min při dopravní výšce 80 m.
Náš vůz Praga RN – AS 16 pohání řadový, vodou chlazený zážehový šestiválec s rozvodem SV. Litinový blok válců lze oddělit od klikové skříně. Rovněž hlava válců je z litiny. Kovaná kliková hřídel je uložena na čtyřech kluzných ložiscích. Chladicí soustava je vybavena vodní pumpou a čtyřlistým ventilátorem, poháněným řemenem od klikové hřídele. Tlakové oběžné mazání motoru zabezpečuje zubové čerpadlo, hnané od vačkové hřídele. Palivová nádrž je na 95l benzínu a je uložena pod pravým sedadlem. Motor se nachází vpředu, podélně nad a za přední nápravou.
Praga RN – AS 16 | |
---|---|
Základní technické údaje | |
Značka vozu | Praga RN |
Rok výroby/renovace | 1946/2006 |
Délka vozu | 8600 mm |
Šířka vozu | 2100 mm |
Výška vozu | 2600 mm |
Celková hmotnost | 6550 kg |
Motor | |
Maximální rychlost | 80 km/h |
Motor | Zážehový 6válec SV |
Výkon motoru | 38–53 kW (52–72 k) |
Objem | 3468 |
Převodovka | 4stupňová nesynchronizovaná |
Kabina | |
Posádka | 1+8 |
Kabina | čtyřdveřová |
Čerpací zařízení | |
Typ čerpacího zařízení | Odstředivé třístupňové čerpadlo |
Jmenovitý průtok | 1600 l/min / 0,8 MPa |